Malaria kan effectief bestreden worden!

Malaria komt in onze voorgeschiedenis over de hele wereld voor. Met uitzondering van de noord- en zuidpool. Tegenwoordig komt de parasitaire ziekte in vele landen niet meer voor door een goed gezondheidssysteem. Overheden investeerden in de juiste preventie en snelle behandeling.

In arme landen bestaan er geen goede gezondheidssystemen. Vooral de armste mensen hebben geen geld voor bescherming en medicijnen.

Het is het kernpunt in de strijd tegen malaria om het malaria probleem bij de bron aan te pakken: het besmette bloed van de mens genezen! Daar waar de malaria parasiet een vernietigende uitwerking heeft op de gezondheid.

Besmette slachtoffers moeten resoluut worden behandeld. Met de juiste medicatie genezen zij binnen enkele dagen. De behandeling met medicatie tegen malaria doodt alle malaria parasieten in het bloed. De modernste en meest effectieve behandeling is een combinatie van medicijnen, bekend als Artemisinin-based Combination Therapy (ACT's).

De mug die besmet bloed kan overbrengen van persoon tot persoon is de Anopheles muskiet. Deze muskiet is uitsluitend ‘s nachts actief. Het is daarom belangrijk voor de bevolking in malaria risico gebieden om zich te beschermen, door te slapen onder een geïmpregneerd muskietennet. Hierdoor voorkomen zij dat een besmette Anopheles muskiet de parasiet in het lichaam kan injecteren.

Wanneer bij genezen personen alle parasieten in het lichaam zijn gedood, dan kan de Anopheles muskiet ook geen besmet bloed verspreiden.