GROOTSTE GEZONDHEIDSPROBLEEM IN AFRIKA

Malaria is een levensbedreigende infectieziekte, veroorzaakt door de Protozoan Plasmodium Parasiet. De ziekte treft elk jaar 216.000.000 mensen en maakt elk jaar ruim 450.000 dodelijke slachtoffers. Elke 2 minuten sterft een kindje jonger dan 5 jaar aan de gevreesde ziekte. De zwaarste vorm, Plasmodium Falciparum, komt voornamelijk voor in Afrika en treft vooral jonge kinderen.

De Plasmodium-Falciparum vorm kan ontaarden in een ernstig stadium die dodelijk is binnen 24 uur, als ze niet behandeld wordt. De kinderen in Afrikaanse landen worden daarbij het zwaarst getroffen met 90% van alle sterfgevallen in de wereld. Wie besmet is met de malaria parasiet, vormt een gevaar voor anderen.  Een persoon die de dodelijke parasiet bij zich draagt, kan namelijk iemand anders met zijn of haar besmette bloed infecteren. Niet via slijmvliezen, bloedtransfusie, borstvoeding of sexuele overdracht, maar via de steek van een mug, die het besmette bloed overbrengt van de ene naar de andere persoon.

Kinderen die niet worden behandeld sterven

Wanneer de zieke geïnfecteerde mug een nieuw slachtoffer bijt, brengt de mug ook de parasiet over via haar speeksel naar het nieuwe slachtoffer. De malariaparasieten komen in de bloedbaan terecht, op weg naar de lever waar zij zich vermenigvuldigen. Vervolgens dringt de parasiet de rode bloedcel binnen, voedt zich met hemoglobine en vermenigvuldig- en zich nogmaals.  Geïnfecteerde bloedcellen worden afgebroken en vernietigd. Dit proces heeft een verwoestend effect op de bloedvaten, de hersenen en alle essentiële lichaamsorganen van de patiënt. De symptomen zijn talrijk; van koorts, hoofdpijn, gewrichtspijn, braken, stuipen, coma tot de dood. Malaria kan worden behandeld en onder controle worden gehouden met een vroege diagnose. Maar sommige landen beschikken echter niet over de middelen om dit effectief te doen. Momenteel is er voor geen enkele parasitaire ziekte een vaccin. Er zijn echter wel effectieve geneesmiddelen beschikbaar.