MALARIA IS EEN DODELIJKE PARASIET

Malaria is een levensbedreigende parasitaire infectieziekte. Veroorzaakt door de Plasmodium Parasiet. Deze parasiet leeft in het bloed van mens en dier. De mug is niet de veroorzaker van malaria. Wanneer alle mensen genezen zijn van malaria, dan is deze ziekte uitgebannen. Daarom is kennis over malaria belangrijk in de strijd tegen deze ziekte.

Dierlijke malaria: (Plasmodium = de naam van de malariaparasaiet) Plasmodium Berghei, P. Chabaudi, P. Durae, P. Elongatum, P. Gallinaceum, P. Hexamerium zijn slechts enkele parasietsoorten die bij dieren voorkomen. In totaal zijn er meer dan 200 soorten dierlijke malaria. Dieren zoals vogels, vleermuizen, hagedissen, apen en antilopen kunnen besmet raken met malariaparasieten. Vogels kunnen ernstig ziek worden en tientallen soorten zijn uitgestorven als gevolg van malaria. Elke soort malaria heeft een andere levenscyclus. Mensen kunnen niet ziek worden door dierlijke malaria. Ofschoon er enkele jaren geleden, Plasmodium Knowlesi, de soort die voorkomt onder Gorilla's, ook een ziektebeeld bij mensen veroorzaakt.

P. Falciparum is dodelijk binnen 48 uur

Menselijke malaria: Mensen kunnen ziek worden door 5 soorten menselijke malaria. Plasmodium Falciparum, P. Malariae, P. Ovale, P. Vivax en P. Knowlesie. De zwaarste vorm, Plasmodium Falciparum, komt voornamelijk voor in Afrika en treft vooral jonge kinderen. Afrika wordt het zwaarst getroffen met 90% van alle sterfgevallen in de wereld. De P. Falciparum vorm kan ontaarden in een ernstig stadium die dodelijk is binnen 48 uur als ze niet behandelt wordt. De kinderen in Afrikaanse landen worden daarbij het zwaarst getroffen. Wie besmet is met de malariaparasiet vormt een gevaar voor anderen. Een persoon die de dodelijke parasiet bij zich draagt, kan namelijk iemand anders met zijn of haar besmette bloed infecteren. Niet via slijmvliezen,  bortsvoeding of sexuele overdacht, maar via de steek van een mug, die het besmette bloed overbrengt van de ene naar de andere persoon.

De mens infecteerd de mug

Muggen zijn niet de veroorzakers van malaria. Zij worden namelijk niet geboren als dragers van malaria. Zij worden met de ziekte besmet door het opzuigen van besmet bloed van een ziek geïnfecteerd persoon. Bij alle soorten muggen vernietigt het verteringssysteem de parasiet, behàlve in het verteringssysteem van de Anopheles muskiet. Na het opzuigen van het besmette bloed duurt het ongeveer twee weken totdat de ziekteverwekker zich zo ver heeft verspreid door het lichaam van de mug, dat de parasiet in de speekselklieren zit. Dan kan de mug de ziekte overbrengen met een beet, over op een nieuw menselijk slachtoffer. De mannetjes voeden zich met nectar en sap van fruitbomen. Net als bij andere muggensoorten hebben alleen de wijfjes eiwitrijk bloed nodig voor de ontwikkeling van eitjes. Ze zijn dan ook voortdurend op zoek naar eiwitrijk bloed van mens en dier. De nocternal Anopheles mug is 's-avonds en 's-nachts actief.

Volledige dosis medicatie essentieel om te overleven

De mutatie van Parasieten. Zoals alle parasieten kan ook de malariaverwekker Plasmodium muteren - genetisch veranderen. Deze genetische verandering krijgt geen kans wanneer de VOLLEDIGE DOSIS malaria medicijnen worden ingenomen. Wanneer de mutatie optreedt in een situatie waar op een onjuiste manier de anti-malariamiddelen worden gebruikt, dan zullen parasieten overleven als hij mutaties heeft die hem resistent maken tegen de behandeling. Dit is levensbelang- rijke informatie voor iedereen die een malariaprofylaxe gebruikt! Dit betekent dat, bij een malaria infectie, een ànder soort medicatie gebruikt moet worden voor de volledige genezing van de ziekte.