MALARIA BEDREIGT KINDEREN IN AFGELEGEN GEBIEDEN

De grootste doodsoorzaak bij kinderen is malaria. Kinderen onder de 5 jaar zijn bijzonder kwetsbaar voor de infectieziekte malaria en vormt een grote bedreiging.  Ondanks dat ze volledig te voorkomen en te behandelen zijn, sterven nog steeds grote aantallen jonge kinderen. Kinderen in de armste regio's van Afrika worden onevenredig zwaar getroffen. Drive Against Malaria werkt in Afrika om kinderen te beschermen en te voorkomen dat ze aan een ziekte overlijden. We ondersteunen noodlijdende gezinnen met eerstelijnsgezondheidszorg om de veelvoorkomende infectieziekten malaria, te bestrijden.

MALARIABESTRIJDING

LEVENSREDDENDE MEDICATIE EN MUSKIETENNETTEN VOOR ALLE KINDEREN !

Malaria kan effectief bestreden worden ! In arme landen bestaan er veel minder goede gezondheidssystemen. Vooral de armste mensen hebben geen financiële middelen voor bescherming, behandeling en medicijnen.

Diagnose stellen

Elke bewoner in een malaria risico-gebied moet bij Drive Against Malaria op consult komen om kostenloos de juiste diagnose te stellen. Dit is een van de kernpunten in de strijd tegen malaria om het malaria probleem bij de bron aan te pakken. Na een positieve diagnose zal het besmette bloed van de mens genezen met effectieve medicatie! Vooral in de endemische gebieden waar de malaria parasiet een vernietigende uitwerking heeft op de gezondheid.

DAM Malaria Test Units in elk dorp

In elk dorp binnen het risicogebied, zet Drive Against Malaria Test-Units op waar de bewoners terecht kunnen. Besmette slachtoffers - vooral kwetsbare kinderen waarbij malaria dodelijk is - moeten resoluut worden behandeld. Met de juiste medicatie genezen zij binnen enkele dagen. De behandeling met medicatie tegen malaria doodt alle malaria parasieten in het bloed. De modernste en meest effectieve behandeling is een combinatie van medicijnen, bekend als Artemisinin-based Combination Therapy (ACT's).

Muskietennetten doden de muggen

Geïmpregneerde muskietennetten, met een effectieve werking van 4 tot 5 jaar, zijn cruciaal in de bestrijding tegen malaria. De mug die besmet bloed kan overbrengen van persoon tot persoon is de Anopheles muskiet. Deze muskiet is uitsluitend ‘s nachts actief. Het is daarom belangrijk voor de bevolking in malaria risico gebieden om zich te beschermen, door te slapen onder een geïmpregneerd muskietennet bij voorkeur met de stof piperonylbutoxide met WHOPES certificaat. Hierdoor voorkomen zij dat een besmette Anopheles muskiet de parasiet in het lichaam kan injecteren.Wanneer bij genezen personen alle parasieten in het lichaam zijn gedood, dan kan de Anopheles muskiet ook geen besmet bloed verspreiden.