ACT MEDICATIE REDT MILJOENEN LEVENS

ACT doeltreffend tegen de meest dodelijke vorm van malaria

De behandeling met ACT ( Artemisinin Combination Therapy) door Drive Against Malaria voor duizenden ernstig zieke mensen is enorm effectief en redt levens. Vooral kinderen.  In 32 Afrikaanse landen ervaren we de volledige genezing van ernstig zieke mensen dankzij deze therapie. We kunnen aantonen dat deze behandeling op basis van artemisinine (ACT) het meest doeltreffend is tegen de meest dodelijke vorm van malaria Plasmodium falciparum. En dit betekend ook voor de andere vormen van malaria die voorkomen in Afrika. Deze medicatie staat in het eerstelijns behandelingsprotocol van de Ministeries en DAM.

Het effectieve geneesmiddel is helaas niet altijd beschikbaar voor de armste patiënten in afgelegen gebieden. Het gemis tot deze doeltreffende geneesmiddelen voor de mensen die in malaria gevaarlijke landen wonen kan fataal zijn. De angstwekkend hoge ziektesterfte zal dan zeker stijgen. Sinds 2003 gebruikt Drive Against Malaria systematisch ACT voor haar malariapatiënten. Een onmisbaar geneesmiddel die vele kinderlevens redt.

Wat Is Coartem ?

Het is een veel gesteld vraag. Waar komt het geneesmiddel vandaan? Artemisinine, waarvan de artemethercomponent van Coartem® (artemether / lumefantrine) is afgeleid, wordt verkregen uit de plant zoete alsem (Artemisia annua) die al meer dan 2000 jaar wordt gebruikt als een Chinees geneesmiddel. Artemisinine werd namelijk voor het eerst door Chinese onderzoekers geïdentificeerd als het actieve bestanddeel tegen malaria. ACT en zijn derivaten bleken de krachtigste van alle geneesmiddelen tegen malaria te zijn.

100.000 Parasieten Elimineren

Artemether werkt snel, heeft geen nare bijwerkingen en vermindert de biomassa van de dodelijke parasieten. Met maar liefst ruim 10.000 keer per  levenscyclus. Lumefantrine, het andere actieve bestanddeel van ACT, werkt gedurende een langere periode om de resterende 100 tot 100.000 parasieten te elimineren die overblijven nadat artemether uit het lichaam is verwijderd. Juist de combinatie van de twee werkbare stoffen minimaliseert zo het risico van heropleving.

De combinatie met Twee componenten Verminderen de kans op Resistentie

De twee middelen hebben verschillende werkingsmechanismen en zijn effectief op verschillende punten in de levenscyclus van de parasiet. Zij vertonen een synergetische werking tegen Plasmodium falciparum in vitro. De combinatie van artemether en lumefantrine vermindert het risico van resistentieontwikkeling tegen beide agentia. Tot op heden zijn er in Afrika geen meldingen van resistentie tegen ACT-combinatietherapie bij de malariaparasiet die mensen infecteert.

Na een unieke samenwerkingsovereenkomst tussen de Chinese autoriteiten en Novartis, de fabrikant die het eerst met ACT op de markt kwam, zijn er meer dan 20 klinische onderzoeken uitgevoerd in verschillende malaria-endemische regio's. Bij deze onderzoeken waren meer dan 3.500 patiënten betrokken (waaronder meer dan 2.000 kinderen) en werd een driedaagse therapie van zes doses aangehouden als de optimale doseringsstrategie voor ACT bij ongecompliceerde falciparum-malaria. Drive Against Malaria behaalt ook volledig herstel met ACT bij de behandeling van gecompliceerde malaria. In dit geval behandelen we de patiënt zes dagen. Daarna is de patiënt volledig genezen van malaria.

ACT heeft consequent een 28-dagen polymeraseketen (PCR) -gecorrigeerd genezingspercentage van meer dan 95% laten zien in de evalueerbare populatie, waarbij wordt voldaan aan de aanbevelingen van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO). Novartis en de Medicines for Malaria Venture ontwikkelden Coartem® Dispersible, een nieuwe formule. Deze vorm die kan worden opgelost in water, is specifiek ontworpen voor baby's en zeer jonge kinderen met malaria die moeilijk kunnen slikken.

De oplosbare tabletten vertoonden vergelijkbare hoge responspercentages als de fijngemaakte standaardtabletten van ACT. Dankzij een partnerschapsovereenkomst tussen Novartis en de WHO zijn meer dan 250 miljoen ACT (Coartem®) behandelingen (75% voor kinderen) zonder winstoogmerk aan malariapatiënten in ontwikkelingslanden verstrekt, ondersteund door trainingsprogramma's en educatieve middelen. Lees ook de volledige achtergrond informatie. <<

Er bestaat Helaas nog Geen Immunisatie Vaccin tegen malaria

Er bestaat helaas nog geen immunisatie inenting tegen malaria die zou moeten voorkomen dat parasieten de rode bloedcellen van het menselijk lichaam vernietigen.  Dit betekent dat er nog geen effectief vaccin met actieve immunisatie tegen malaria bestaat, zoals de inentingen die we goed kennen. En daardoor blijft de distributie van effectieve ACT medicijnen naar afgelegen gebieden cruciaal om levens te redden.

We streven naar een effectieve vaccinatie zoals bijvoorbeeld het DTP-vaccin die tien jaar bescherming biedt tegen Difterie, Tetanus en Poliomyelitis. Zo’n inenting bestaat er nog niet tegen malaria. Om deze redenen worden de vaccins die momenteel op de markt zijn gebracht, RTS,S/AS01 (RTS,S)  R21, niet gegeven door de gerenommeerde universitaire vaccinatiecentra tegen tropische ziekten. Hierin zit helaas nog niet de meerwaarde van vaccins als preventiemiddel. <<